Ding 9.
Het is de bedoeling dat ik iets schrijf over mijn ervaring van de 23 dingen cursus. Ik vind het in ieder geval erg leerzaam, want er zijn nu een aantal dingen aan bod gekomen, waar ik nog nooit van gehoord had. Dat zjn vooral de rss feeds. Ik heb nagedacht over het feit wat dit allemaal kan betekenen voor de bibliotheek. Ik ben pas sinds 3 maanden werkzaam bij de bibliotheek, dus ik vind het best moeilijk om er al een goede mening over te hebben. Ik denk dat een weblog leuk zou kunnen zijn om al het nieuws van de bibliotheek op te zetten, met name de activiteiten. Alleen het feit dat er ook veel ouderen gebruik maken van de bieb, maakt het soms wel lastig om dit soort dingen toe te passen. Ik denk dat veel ouderen er niet mee over weg kunnen.
Flickr daar in tegen is misschien leuk om te gebruiken bij aankondigingen van evenementen en b.v. filmavonden of iets in die richting.
Ik ben zeer benieuw naar de volgende opdrachten en hoeveel moeilijkheden en uitdagingen er op mijn pad komen (positief gezien hoor).
Groetjes Daan
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Hoi Daan, ik denk dat wij er een beetje hetzelfde over denken/tegen aan kijken. Tijdens het werk kom ik ook nog zoveel nieuwe dingen tegen, dus ik vind het ook moeilijk om nu al te zeggen hoe het binnen de bibliotheek ingepast kan worden omdat ik nog niet eens weet wat er allemaal precies binnen de bibliotheek gebeurt (gelukkig inmiddels wel alle "routine"werk). Nou succes en tot de volgende bijeenkomst.
BeantwoordenVerwijderenGroet heyexposure (marjolijn)
Je hebt gelijk als je stelt dat het lastig is om bij dit soort zaken gelijk aan toepassingen voor de bibliotheek te bedenken. Daarvoor moet je zaken wat de tijd geven. Maar ik kan je een paar zaken aanreiken.
BeantwoordenVerwijderenTen eerste moet je niet verwachten dat je een blog voor iedereen maakt. Elke doelgroep heeft z'n eigen benadering en als je bijvoorbeeld iets voor de jeugd maakt is een andere aanpak, aanspreek toon en lay-out wellicht raadzamer. Vergis je echter niet in de hoeveelheid internetvaardige ouderen. Maar voor hen is een aanvullende aanpak te overwegen.
Waar het om gaat is dat je niet alleen je boodschap zendt, maar dat je in gesprek gaat met je gebruiker. Dus naast vertellen over de activiteiten van de bibliotheek, de gebruiker ook om input vragen. Niet alleen een verhaal, maar ook vragen stellen. Hen uitdagen te reageren, mee te denken, mee te werken. Tweerichtingsverkeer, daar gaat het bij 2.0 om. Oprecht geïnteresseerd zijn in de mening van je gebruiker en bereid zijn iets te doen met zijn mening. Dat vraagt om een andere houding en instelling en daarbij is het wellicht een voordeel dat je nog niet zo lang in de bibliotheek werkt.